logo-Jakub-Gardner-projektant-zagospodarowania-terenu-kolor-500logo-Jakub-Gardner-projektant-zagospodarowania-terenu-kolor-500logo-Jakub-Gardner-projektant-zagospodarowania-terenu-kolor-500logo-Jakub-Gardner-projektant-zagospodarowania-terenu-kolor-500
  • OFERTA
  • Blog i Publikacje
  • Projekty i realizacje
  • KONTAKT
Zadzwoń teraz
✕
            No results See all results
            Jakich dokumentów wymaga budowa stawu lub innego zbiornika powyżej 30 m2 powierzchni?
            5 marca 2014
            Standardowe wymiary bram
            2 kwietnia 2014

            Z czego składa się droga, parking, taras, ścieżka…?

            Opublikowane przez Jakub 'Gardner' Myśliwiec o 14 marca 2014
            Kategorie
            • Pro
            Tagi
            • 5 Nawierzchnie ogrodowe

            Warstyw konstrukcyjne nawierzchni utwardzonych w ogrodzie nie odbiegają w niczym od nawierzchni stosowanych w drogownictwie czy obiektach publicznych. Nawierzchnia dekoracyjna musi mieć solidne oparcie na stabilnej podbudowie, a ta z kolei – być dopasowana do gruntu i przewidywanych obciążeń i intensywności ruchu.

            Poniżej mały słowniczek podstawowych warstw konstrukcyjnych i towarzyszących wszystkim nawierzchniom:

            Nawierzchnia drogowa ‐ warstwa lub zespół warstw służących do przejmowania i przenoszenia obciążeń od ruchu w założonym okresie eksploatacji drogi.

            Warstwa ścieralna ‐ górna warstwa konstrukcji nawierzchni, służąca do zabezpieczenia warstw konstrukcyjnych przed bezpośrednim oddziaływaniem ruchu i infiltracją wody; warstwa ścieralna może być również warstwą konstrukcyjną.

            Warstwa wiążąca ‐ jest warstwą konstrukcyjną, służącą do przekazywania naprężeń na podbudowę; w zależności od konstrukcji warstwa ta może stanowić warstwę podbudowy.

            Podbudowa drogowa ‐ dolna część konstrukcyjna nawierzchni, służąca do przenoszenia obciążeń od ruchu na podłoże; podbudowa może składać się z podbudowy zasadniczej i podbudowy pomocniczej.

            Podbudowa zasadnicza ‐ górna część podbudowy, spełniająca funkcje nośne w konstrukcji korpusu drogowego

            Podbudowa pomocnicza ‐ dolna część podbudowy; oprócz funkcji nośnych zabezpiecza nawierzchnię przed działaniem wody, mrozu i przenikania cząstek podłoża, może składać się z warstw mrozoochronnej, odsączającej i odcinającej.

            Warstwa mrozoochronna ‐ warstwa podbudowy pomocniczej chroniąca nawierzchnię drogi przed przemarzaniem, stosowana szczególnie w wypadku posadowienia konstrukcji drogi na gruntach wysadzinowych.

            Warstwa odsączająca ‐ warstwa podbudowy pomocniczej, służąca do odprowadzania wody z nawierzchni lub gruntu.

            Warstwa odcinająca ‐ warstwa podbudowy pomocniczej uniemożliwiająca przenikanie cząstek podłoża do warstw leżących powyżej.

            Podłoże drogowe ‐ grunt rodzimy lub nasypowy, zalegający pod nawierzchnią drogową do głębokości przemarzania, nie mniej jednak niż do głębokości, na której naprężenia pionowe od największych obciążeń wynoszą 0,02 MPa.

            Podłoże ulepszone ‐ podłoże drogowe, któremu poprawiono nośność w celu przejęcia ruchu budowlanego i właściwego wykonania nawierzchni, spełniające wymagania określone w normie PN‐S‐02205.

            Podbudowa z gruntu stabilizowanego cementem (2,5‐5,0 MPa) ‐ jedna lub dwie warstwy zagęszczonej mieszanki, która po stwardnieniu poprawia jego właściwości fizykochemiczne oraz nośne, służący do przenoszenia obciążeń od ruchu na podłoże, a jej wytrzymałość po 42 dniach twardnienia wynosi od 2,5 do 5,0 MPa zgodnie z wymaganiami określonymi w normie PN‐S‐96012.

            Ulepszone podłoże z gruntu stabilizowanego cementem (1,5‐2,5 MPa) ‐ jedna lub dwie warstwy zagęszczonej mieszanki, która po stwardnieniu poprawia właściwości fizykochemiczne oraz nośne podłoża, służący do przenoszenia obciążeń od ruchu na podłoże, a jej wytrzymałość po 42 dniach twardnienia wynosi od 0,5 do 2,5 MPa zgodnie z wymaganiami określonymi w normie PN‐S‐96012.

            Beton popiołowy ‐ sztuczny kamień powstały w wyniku stwardnienia mieszanki popiołowo‐żużlowo‐cementowej.

            Podbudowa z betonu popiołowego(chudy beton pop.‐żuż. 5,0‐8,0 MPa) ‐ jedna lub dwie warstwy zagęszczonej mieszanki, która po stwardnieniu stanowi nośną część nawierzchni drogowej o wytrzymałości od 5,0 do 8,0 MPa po 42 dniach twardnienia zgodnie z wymaganiami określonymi w normie PN‐S‐96013.

            Źródło: S. Piasecki, P. Figlerowicz ‐ Spoiwex Sp. z o.o., Pobrane z edroga.pl

            Podziel się

            Zobacz podobne

            27 stycznia 2023

            Kompendium wiedzy o wannach spa z hydromasażem / ogrodowych jacuzzi / Sundance Spas


            Czytaj więcej
            12 grudnia 2022

            Co na rozgrzewkę? Przewodnik po źródłach ciepła do ogrodu


            Czytaj więcej
            24 października 2022

            Kalkulator ziemi i keramzytu w donicach


            Czytaj więcej
            13 października 2022

            Relacja z WAK 2022


            Czytaj więcej

            Comments are closed.

            SZYBKI KONTAKT

            Ogrody: 535 73 73 61


            wyślij wiadomość


            Pergole: 570 770 835


            wyślij wiadomość

            • profil | O NAS
            • BLOG i Publikacje
            • PRACA i współpraca
            • Biblioteka Architekta
            • Mapa strony
            • Polityka Prywatności
            ✕







              Zapisz się

              do inspirującego biuletynu:




              NASZA AKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA:

              Organizacja Ogrodów Polskich

              Organizacja Ogrodów Polskich

              (c) Jakub 'Gardner' Myśliwiec 2012
                Zadzwoń teraz
                          No results See all results