Rzeźby ogrodowe

Żadna ze sztuk nie dostarczy ci tak głębokich i zmysłowych wrażeń jak rzeźbiarstwo. Urzeczywistnia to co nieuchwytne – delikatne i niewinne, ale zarazem i mroczne, bo ukryte w podświadomości.

Ja od razu chcę dotknąć rzeźby, która mnie akurat zachwyca. Co rozumie doskonale Martha Mulawa, krakowska artystka, wschodząca gwiazda polskiego rzeźbiarstwa, która pozwala mi cieszyć się jej dziełami zmysłem dotyku – powiem ci, że uwielbiam to robić. W rzymskiej Galerii Borghese nie pozwalali. Tak to działa – jeśli chcesz pomacać – musisz mieć swoją. Najlepiej całą kolekcję rzeźb w swoim ogrodzie.

Po co stosować rzeźbę w ogrodzie?

Rzeźba ust wśród oszronionych traw.Dla przyjemności, rzecz jasna. Jeśli czujesz się koneserem życia, jesteś czuły na piękno i regularnie potrzebujesz obcować z pięknymi przedmiotami, które wzbudzają w tobie emocje lub pobudzają cię do refleksji – w Twoim ogrodzie musisz znaleźć miejsce na chociaż jedną, ale bardzo osobistą rzeźbę.

Wybierz taką, która cię naprawdę poruszy, bo będzie zdolna przenosić cię w świat marzeń, fantazji lub wspomnień ile razy do niej wrócisz. Twoja kolekcja to twój portret jako kolekcjonera, niejako odbicie twojej duszy.

Obcowanie z rzeźbą sprzyja medytacji, wyciszeniu i uspokojeniu myśli. Wybierz dzieło sztuki tak, aby jego kontemplacja była dla ciebie radosnym doświadczeniem. To musi być coś dopasowanego do twojego charakteru i wrażliwości.

Oczywiście inwestycja w dzieła sztuki jest też opłacalna. Niekoniecznie muszą to być dzieła Dunikowskiego, Mitoraja czy Abakanowicz, ale istotna jest historia i aktywność artysty na rynku. Sprawdź wartość twórcy, którym się interesujesz i oceń jego wartość na rynku. Nieco informacji znajdziesz na onebid.pl.

Możesz zainteresować się projektem Laboratorium Rzeźby. Pierwszą wystawę w 2020 roku, promującą rzeźbiarstwo i obejmującą 20 polskich artystów, zorganizowała galeria ToTuArt z Warszawy. W momencie pisania artykułu projekt jest kontynuowany i promuje różnorodne, także wyjątkowo nowoczesne dzieła – rzeźby wykonane na podstawie projektów znakomitych malarzy m.in. Siudmaka i Olbińskiego.

Spodziewaj się też, że zrobisz doskonałe wrażenie na swoich bliskich. Rzeźby jest mało, więc ogrody w których dzieła sztuki zostały we właściwy sposób zaaranżowane stanowią rzadkie perły, zachwycające odwiedzających.

Jak właściwie wkomponować rzeźbę w ogród?

Mosiężna rzeźba ust wśród oszronionych traw.Jako forma abstrakcyjna lub dosłowna (np. figuratywna) rzeźba zawsze wyraźnie odróżnia się (jest wyłapywana przez ludzkie oko) na tle przyrody i architektury. Ogniskuje Twoją uwagę, ściąga wzrok, każe się zatrzymać i angażuje cię.

Jest doskonałym pomysłem na zwieńczenie osi widokowej. Warto by zjawiła się w miejscu określanym w kompozycji jako focal point. Dobrze jej służy towarzystwo uspokajających rytmów, np. drzew w alei.

Zawsze wymaga odpowiedniego anturażu. Ponieważ dominuje w otoczeniu, zwykle lepiej aby była jedynym akcentem w sąsiedztwie. Należy przemyśleć, jak będzie zjawiać się przed użytkownikiem podczas spaceru oraz w jaki sposób stanie się częścią kompozycji w widokach np. z okolicznych miejsc do siedzenia.

Jakie są najlepsze praktyki?

Abstrakcyjna rzeźba nad wodą.Dobra ekspozycja to wnęka w murze lub żywopłocie, jak alkowa lub japońska tokonoma. Nie musi być głęboka – wystarczy symboliczny przeskok, aby stworzyć światłocień. Taki zabieg osadzi, wydzieli i podkreśli twój obiekt w otoczeniu.

Sprawdzają się miejsca nad spokojną taflą wody, która odbija i magnifikuje efekt. Im bliżej wody umiejscowisz rzeźbę, tym silniej to zadziała. Świetny zabieg to ekspozycja na niewielkiej wyspie, obsadzonej np. dywanem z bylin lubiących wilgoć lub na plaży żwirowej.

Rzeźby wyraźnie odcinające się od zieleni, lewitujące na prętach wbitych w ziemię często doskonale sprawdzają się na odpowiednio dużej kępie frywolnych traw w zagajniku brzozowym.

Polecam szczególnie gorąco prezentację rzeźby na otwartym polu, na tle czystego nieba. Miejsce do siedzenia powinno być niżej, a dzieło sztuki na podwyższeniu, najlepiej na postumencie. Wtedy będziesz mieć najdoskonalszy kontakt ze szczegółami i konturami, o każdej porze dnia inny.

Często ciekawe rzeźby mają stosunkowo małe formy i wymagają podniesienia – warto wykorzystać postument z materiału nie przytłaczającego, niezbyt odróżniającego się od tego z czego stworzona jest rzeźba. Podobają mi się proste kolumny z kamienia i betonu, ale bywają uciążliwe w dostawie (są ciężkie), dlatego korzystamy też z cokołów aluminiowych i ze stali corten.

Tło jest ważne

Złota rzeźba oka na tle ciemnej trawy.Dobre tło powinno być stosunkowo monotonne, jednolite, nie odwracające uwagi. Musisz je dobrać indywidualnie do egzemplarza rzeźby aby była widoczna najlepiej i najwyraźniej jak to możliwe.

Może być lekko kontrastujące z jej powierzchnią, co podkreśli gładkość formy (wyobraź sobie sposób, w jaki kamienna figura odetnie wizualnie tło z drobnego listowia). Ale przy drobnych i ażurowych egzemplarzach, w ciemnym kolorze, np. “patykowatych” formach z brązu, lepsza będzie idealnie gładka, jednokolorowa ściana. Ja stosuję mur tynkowany, ceglany lub ścianki z aluminium albo włókna szklanego.

Wart pociągnięcia pomysł to żywa zielona ściana (ogród wertykalny), koniecznie zimozielona, o naturalistycznym, nie angażującym rysunku. Sami mamy w tym niemałe doświadczenia, a niedawno poznaliśmy się z doświadczonym wykonawcą, który sporo środków przeznaczył na prace badawcze i wypracował świetną bazę roślinną do polskich warunków.

Podstawowe rozwiązanie na tło to żywopłot. Ligustr lub cis, thuja lub klon polny, grab, buk, dąb, jabłoń, grusza, śliwa wiśniowa, lipa lub wiąz. Ostatnio coraz więcej sadzimy ekranów z bluszczu – zajmują mniej miejsca, a efekt jest natychmiastowy o wysokości 1.8 m. Warto na odcinku żywopłotu, w którym pojawia się rzeźba, rozważyć uskok dla załamania światła i podkreślenia lokalizacji.

Z czego powinna być wykonana rzeźba do ogrodu?

Z materiału odpornego na deszcz i mróz, ale przede wszystkim promienie UV. Drewno się nie nadaje, musi być pod dachem. Czarna stal i żeliwo korodują, trzeba je zabezpieczyć. Żywice blakną i matowieją pod wpływem słońca.

Zwykle preferujemy materiały w naszym odczuciu najszlachetniejsze – kamień naturalny i brąz. Poza tym bardzo dobry jest mosiądz i aluminium, szkło, ceramika i kamionka oraz stal nierdzewna. Osobiście ze współczesnych tworzyw uznajemy wyłącznie materiały dość ciężkie, aby swoim charakterem były zbliżone do kamienia – takie jak corian, acrylic i szlachetne mieszanki betonowe. Podobają nam się też mieszanki podobne do tych, z których odlewy dekoracji ogrodowych produkuje firma Chronos.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Oświetlona od środka betonowa, ażurowa rzeźba w kształcie kuli.

Rzeźba i siedzisko – to zawsze powinno iść w parze. Nie będziesz stał i patrzył, masz usiąść, odetchnąć, wyłączyć się na chwilę, zadumać. Może być ławka na stałe, polecamy parę mobilnych i super wygodnych foteli.

Nie przesadzaj z czystością. Ja lubię obserwować na powierzchni rzeźby uszlachetniający upływ czasu w postaci patyny, blaknięcia, czy mchu. Polecamy ci rozsmakować się w tych wieloletnich obserwacjach.

Pamiętaj o ekspozycji nocą – odpowiednio dobranym oświetleniu. Warto podświetlić obietk tak, aby wyeksponować cechy niedostrzegalne za dnia. Zorganizuj próbę oświetlenia z projektantem i sprawdźcie różne rodzaje lamp, dobierzcie odpowiednią optykę, moc, ilość i miejsce montażu lamp (polecamy na drzewach!). Barwę światła zwykle rekomendujemy ok. 3000 K. W zależności do tła korzystne może być odpowiednie rozproszenie światła zanim wydostanie się z oprawy, dzięki czemu uzyskuję efekt miękkich cieni, albo przeciwnie – ostre odcięcie, które rzuci wyraźny cień na gładką ścianę. Dla oświetlania sztuki korzystamy wyłącznie ze sprawdzonych, zwykle włoskich producentów, którzy nic nie pozostawiają przypadkowi a oprawa jest konfigurowana dokładnie według naszej specyfikacji. Szczególnie polecamy lampy zewnętrzne LLD.

Jak zacząć przygodę z rzeźbą w ogrodzie?

Chromowana rzeźba o kształcie falowanych pnączy na tle ziemnej zieleni.Jeśli masz już ogród – zaproś projektanta na wizytę, przespacerujcie się po ogrodzie i poszukajcie najlepszych miejsc do ekspozycji. Następnie określcie rozmiar (w metrach – i polecamy nie mniej niż 1m wysokości) i rozpocznijcie poszukiwania.

Jeśli dopiero planujesz nowy ogród – najlepiej myśleć o rzeźbie na etapie projektu koncepcyjnego ogrodu. Można przewidzieć miejsce na dzieło sztuki w projekcie, określić, że w przyszłości coś znajdziesz i mieć zaplanowane miejsce na ekspozycję. Możesz też kupić rzeźbę zawczasu i całą przestrzeń podporządkować rzeźbie o określonym charakterze i cechach, co wzmocni jej najlepsze strony i spotęguje efekt jaki zrobi na Tobie i zapraszanych gościach.

Rozpocznij samodzielne poszukiwania

Brama do ogrodu z oszklonymi obrazami, przed nią rzeźby.Rzeźbę możesz kupić w galerii sztuki, od kolekcjonera marszanda lub bezpośrednio od artysty. Niestety w Polsce rzeźba jest wciąż mało rozpopularyzowana (w kontraście do malarstwa), a tym samym artyści rzeźbiarze często funkcjonują niejako w podziemiu. Chowają się ze swoją pasją i talentem w stodołach, weekendami, po pracy etatowej – bo ze sztuki trudno wyżyć, a z rzeźby szczególnie. Zupełnie inaczej niż np. w Anglii gdzie rzeźbiarzy stać na np. stoisko na Chelsea Flower Show. Tym bardziej zachęcamy do kolekcjonowania rzeźby i stania się mecenasem aktywnych twórców. Odwiedź akademię sztuki lub szkołę rzeźbiarską w czerwcu po dyplomach – to okazja do wyłapania wschodzącego talentu. Możesz też sprawdzić czy w okolicznych kopalniach nie są urządzane plenery rzeźbiarskie. W obu przypadkach możesz wpaść na świetne rzeczy w atrakcyjnych cenach.

Skorzystaj z naszej porady

Sami znamy się i utrzymujemy serdeczne kontakty z wieloma rzeźbiarzami, których pracę i wrażliwość podziwiamy. Ich twórczość nas inspiruje i pobudza naszą kreatywność. Kiedy już wiemy czego szukamy – sprawdzimy kto może nam zaoferować dzieła jakie aktualnie ma na warsztacie.

Działaj w porozumieniu z projektantem

Kiedy już wybierzesz rzeźbę skonsultuj się znów z projektantem, aby wybrać dla niej doskonałe miejsce i stworzyć – może zbudować jeśli trzeba będzie – odpowiednią ekspozycję i miejsce kontemplacji. Słuchaj swojej intuicji, podążaj za przyjemnością i baw się przy tym dobrze – tylko wtedy ta przygoda ma sens.


Szukasz sprawdzonych produktów do aranżacji ogrodu?

Jeden z naszych talentów to odkrywanie i testowanie najlepszych klocków do budowy ogrodów. Wynikiem naszej pracy są m.in Viven Garden – Salon Wyposażenia Ogrodów (z pergolami, tarasami, oświetleniem, itp.) oraz Galeria Ogrodowa (kolekcja drzew i krzewów).

Pamiętaj, że dobór producenta i konkretnego modelu warto realizować nie tylko z fachowcem w danej specjalizacji, ale także z projektantem, który ma całościowy ogląd na zagospodarowanie Twojej działki. Nie sztuka kupić – trzeba to jeszcze pięknie, mądrze i wygodnie poukładać.

Wypróbuj możliwości naszego zespołu – wysłuchamy Cię i dopasujemy najlepsze rozwiązania do Twoich potrzeb, chętnie zaoferujemy także kompleksową realizację Twojego ogrodu.


Umów się na BEZPŁATNĄ KONSULTACJĘ

Szukasz czegoś innego?

Sprawdź naszą OFERTĘ   Przejdź do KONTAKTU

Jesteś profesjonalistą z branży?


Przejdź do STREFY PROJEKTANTA OGRODÓW

Czytaj artykuły powiązane z tematem

Jak wprowadzić sztukę do ogrodu? – zobacz dzieła Marthy Mulawy i zainspiruj się naturą

Piękno i sztuka na wyciągnięcie ręki, w Twoim ogrodzie, w zasięgu wzroku. W Jakub Gardner Team pokazujemy, jak wynieść ogród do poziomu prywatnej galerii, w której możemy się wyciszyć, wypocząć i kontemplować sztukę w intymnej scenerii. Płaskorzeźby i rzeźby ogrodowe, batiki zanurzone w szkle, fantazyjne lampy  oraz inne dzieła sztuki ogrodowej autorstwa Marthy Mulawy możecie podziwiać w wielu naszych realizacjach. Natura nigdy się nie powtarza Jeżeli szukasz czegoś zupełnie wyjątkowego do swojego ogrodu, to unikatowe prace Marthy Mulawy mogą okazać się doskonałym wyborem. Inspirowane naturą lub stworzone przy jej współudziale, z wykorzystaniem konarów, korzeni i pniaków budują niepowtarzalną tajemniczą atmosferę […]

Ogród Kosmicznych Spekulacji Charlesa Jencksa

Ogród Kosmicznych Spekulacji to czterdzieści głównych stref, ogrodów, mostów, form ukształtowania terenu, rzeźb, tarasów i obiektów architektonicznych. Na powierzchni ponad 30 ha, w Dumfires w Szkocji, powstał park wykorzystujący naturę, by celebrować naturę – zarówno intelektualnie, jak i przez zmysły, włączając to poczucie humoru.

Ogród Życia Komórek w Szkocji

Na Ogród Życia Komórek składa się osiem kopców ziemnych, połączonych Linią Przyczyny i płaskimi parterami przeznaczonymi na wystawy rzeźb. Tematem jest życie komórki, jako podstawowej jednostki życia i sposób, w jaki komórka dzieli się na dwie podczas etapu mitozy, co zostało przedstawione w rzeźbie z czerwonego piaskowca.

Rzeźba Terenu Ueda w Edynburgu

Zamysłem projektu Ueda, stworzonego przed Muzeum Sztuki Współczesnej w Edynburgu, było ożywienie płaskiego trawnika i stworzenie zasłony od kurzu z bocznej drogi. Kształt rzeźby ziemnej zainspirowały siły natury, a konkretnie teoria chaosu i jej meteorologiczne efekty. Stoki kopca uformowane są schodkowo, na wzór serpentyn i uzupełnione sierpowatymi zbiornikami wodnymi.

Pani Północy – wyrzeźbiona w terenie naga kobieta

Northumberlandia to nazwa leżącej postaci kobiecej o wysokości 35 m i długości ponad 400 m, stworzonej z 1,5 miliona ton skał, gliny i ziemi w północnej Anglii. Jest centralną częścią otwartego parku zbudowanego na obszarze rekultywowanej kopalni węgla. Wyjątkową rzeźbą terenu można cieszyć się z wielu różnych punktów i wielu kontekstach, w tym z dużych odległości jako niezwykłą formą krajobrazową, podczas spaceru po groblach, wzdłuż jezior, wierzbowych wysp i pawilonów widokowych.

Spirale Czasu w Parco Portello we Włoszech

Park Spirali Czasu stworzony został z trzech głównych form terenu – stawów, ogrodu i rzeźby. Krajobraz i przyroda zawsze noszą piętno czasu na swojej powierzchni, w miarę swojego rozwoju i upadku. Dla Parco Portello w Mediolanie podstawową koncepcją jest Ritmo del Tempo, różne rytmy czasu, które pulsują w ziemi, wszechświecie i muzyce. Za pomocą trzech kopców architekt krajobrazu Charles Jencks ukazał trzy epoki – prehistorię, historię i przyszłość, a w małym ogrodzie sportretował wiele innych rytmów – od bicia serca po cztery pory roku i najważniejsze wydarzenia wszechświata. W końcu te rytmy wzrostu i ruchu są ściśle połączone ze sobą.

Ścieżka specerowa DoubleWalk przy szpitalu w Dumfries

Projekt DoubleWalk został wkomponowany w szeroki krajobraz otaczających gór i doliny rzeki, zgodnie z regułami kosmicznego porządku. Funkcjonalnie jest to ścieżka spacerowa dla pacjentów szpitala w Dumfries. Kształt ogrodu został tak przemyślany, aby pacjenci spacerujący po ścieżkach stanowili inspirację i motywację dla tych, którzy jeszcze nie mogą, ze względu na stan zdrowia, sobie na to pozwolić.