Budując nawierzchnie wokół domu zastanawiamy się nad wygodnym i bezpiecznym nachyleniem, które pozwoli nam (zwłaszcza w zimie) spokojnie wydostać się lub dostać na teren posesji. Kwestię tą regulują przepisy prawa polskiego podając równocześnie bardzo racjonalne wartości pochylenia drogi których warto się trzymać nawet przy domu prywatnym, gdzie (teoretycznie) możemy robić co nam się żywnie podoba..
Maksymalne nachylenie pochylni związanych z budynkiem nie może przekraczać wielkości określonych w poniższej tabeli:
Pochylnie – pierwsza wartość – na zewnątrz bez przykrycia, druga – wewnątrz budynku lub pod dachem:
Do ruchu pieszego i dla osób niepełnosprawnych poruszających się przy użyciu wózka inwalidzkiego, przy wysokości pochylni:
a) do 0,15 m – 15% / 10%
b) do 0,5 m – 8% / 8%
c) ponad 0,5 m*) – 6% /8%
Dla samochodów w garażach wielostanowiskowych:
a) jedno- i dwupoziomowych 15% / 20%
b) wielopoziomowych – 15% / 15%
Dla samochodów w garażach indywidualnych – 25% / 25%
za § 70 Dopuszczalne nachylenie pochylni, wg Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie , Dz.U.2002.75.690 – Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
Ponieważ wartości podane są w procentach a nie stopniach (oznaczających tangens kąta nachylenia) podaję rozszyfrowanie dlaoperujących kątami stopniowymi:
0° – 0%
4,5° – 8%
5° – 9%
5,5° – 10%
8,5° – 15%
10° – 18%
11,5° – 20%
14° – 25%
30° – 58%
45° – 100%
1% oznacza wzniesienie o 1 cm na 1 m długości.
przy małych wartościach dla uproszczenia obliczeń można przyjąć że 1°~0,55% (co oczywiście nie jest matematyczną prawdą)
A dla skarp nachylenie podajemy jako stosunek 1 m wysokości w przekroju do długości, czyli nachylenie 1:1 (1 do 1) oznacza kąt 45° czyli 100%, czyli 1 m wysokości na 1 m długości. Nachylenie 1:0,5 oznacza 1 m wysokości na długości 0,5 m, a 1:1,5 – 1 m wysokości do długości skarpy (w rzucie, nie w jej biegu!) 1,5m. Takie nachylenia oczywiście nie nadają się na podjazdy, ale możliwe jest ich zabezpieczenie różnymi metodami, np. geokratą.. ale o tym napiszę kiedy indziej.